Nauka to czary, które naprawdę działają.

Kurt Vonnegut “Kocia Kolyska”


Zerówka

Zerówką potocznie nazywa się opisane w ustawie obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. W tym przypadku definicja jest ważna, ponieważ mówi o tym, że zerówka jest częścią edukacji przedszkolnej, a nie szkolnej. Ma to swoje głębokie uzasadnienie. Ten ważny etap rozwoju społecznego, emocjonalnego, poznawczego, a także motorycznego powinien dopełnić się w warunkach przedszkolnych.

Zadaniem zerówki jest przygotowanie dzieci do rozpoczęcia edukacji w szkole. Zaś gotowość szkolna obejmuje w dużej mierze sferę poznawczą, ale zdecydowanie bardziej istotną częścią składową tej gotowości jest gotowość społeczno- emocjonalna i fizyczna. Ponadto, projektując aktywności mające przygotować dzieci do nauki w szkole, pedagodzy powinni pamiętać o potrzebach i możliwościach rozwojowych dzieci sześcioletnich. Bez ich znajomości istnieje ryzyko nadmiernego skoncentrowania się na doskonaleniu umiejętności typowo szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie). Tymczasem dzieci sześcioletnie osiągają szczyt rozwoju fizycznego: są szybkie, zwinne, sprawne; potrafią wysoko się wspinać, świetnie utrzymywać równowagę, długo wędrować. Ta pewność siebie w obszarze rozwoju fizycznego skłania je do spędzania maksymalnej ilości czasu w ruchu.

Sześciolatki, by rozumieć pojęcia, wciąż potrzebują doświadczenia i konkretu. Nie zapewnia tego praca z podręcznikiem, nawet najstaranniej wybranym, ani wypełnianie kart pracy w pozycji siedzącej. Dzieci w zerówce wciąż potrzebują: dotknąć przedmiotów, które liczą; nalać do pojemnika wodę, by zrozumieć koncept objętości; wziąć do ręki lupę i policzyć dnóża mrówki, by zapamiętać, że owady mają ich po sześć; zobaczyć jak wygląda dziesięć ułożonych na stosie setek, by zrozumieć, czym jest tysiąc. A ponad to wszystko, potrzebują być w ruchu i mieć dużo czasu na zabawę, podczas której, jak nigdzie indziej, mają możliwość ćwiczyć kompetencje społeczne.

W naszym kameralnym, dwujęzycznym przedszkolu Wioska Tiny Wings opracowaliśmy unikalne połączenie najbardziej wartościowych metod, by stworzyć optymalne warunki dla przygotowania dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole, z uwzględnieniem ich aktualnych potrzeb i możliwości rozwojowych. Filozofia Reggio Emilia stanowi bazę naszego podejścia do edukacji. Promujemy, inicjujemy i doceniamy stawianie przez dzieci pytań, hipotez, wspólne, lub samodzielne poszukiwanie na nie odpowiedzi, eksperymenty. Chcemy, by dzieci doświadczały tego, że ewentualne niepowodzenia są naturalnym zjawiskiem w procesie nabywania wiedzy.

Reggiowskie prowokacje, polegające na przygotowaniu przez nauczyciela pewnej aktywności (np. plastycznej, konstrukcyjnej, sensorycznej) i pozostawieniu jej do samodzielnej eksploracji dzieci są polem do eksperymentowania, kreowania, sprawdzania możliwych rozwiązań w atmosferze pozbawionej oceny, czy krytyki.

Dodatkowo, połączenie dwóch metod: Dziecięcej Matematyki oraz metody Montessori daje fantastyczne efekty w obszarze umiejętności matematycznych. Dzięki Dziecięcej Matematyce dzieci doskonale opanowują podstawowe umiejętności matematyczne, które są nabywane poprzez eksperymenty i doświadczanie; pomoce Montessoriańskie, dzięki obrazowaniu pojęć abstrakcyjnych, pozwalają już w zerówce, w formie zabawy i na konkretach, przechodzić do rozumienia i eksplorowania systemu dziesiętnego. By utrwalać umiejętności z obszaru matematycznego, korzystamy także muzo-matematyki (połaczenie ruchu i muzyki), która, poprzez zabawę, wspiera rozwój orientacji u dzieci w stronach ciała, liczenie, dodawanie i odejmowanie w pamięci.

ównież umiejętności językowe, związane z rozpoznawaniem liter, czytaniem, pisaniem są u nas przekazywane dzieciom za pomocą pomocy, które można wziąć do ręki: drewnianego alfabetu Montessori czy alfabetu szorstkiego. Małą motorykę ćwiczymy poprzez zabawę masami plastycznymi, samodzielne obieranie i krojenie warzyw, zajęcia kulinarne, ceramiczne, szycie, aktywności artystyczne czy poprzez stosowanie Pomocy Montessori z zakresu sensoryki.

Nie zapominamy nigdy, że sprawność w obszarze motoryki małej zawsze musi być poprzedzona ogólną sprawnością ciała, co osiąga się wyłącznie poprzez odpowiednią dawkę ruchu. W naszym przedszkolu dzieci codziennie, co najmniej na godzinę (zimą), a w okresie wiosenno-letnim do czterech godzin, wychodzą do naszego Dzikogrodu z placem zabaw, który jest zaprojektowany z myślą o jak największej ilości swobodnej, kreatywnej zabawy, z zachowaniem naturalnego podłoża, z nierównościami terenu, dużą ilością piasku, z roślinami i drewnianymi konstrukcjami. Mając świadomość, jak ważny dla rozwoju dzieci jest kontakt z przyrodą, poza codziennymi wyjściami do naszego Dzikogrodu, od wiosny do jesieni organizujemy także wyprawy do lasu, dzikich terenów miejskich i parków. Dni wypraw przyrodniczych są wyczekane i uwielbiane przez dzieci, są okazją do uważnej obserwacji i doświadczania prawdziwej natury.

Bardzo dbamy także o wysoki poziom nauki języka angielskiego. W każdej grupie przez cały dzień jest obecny nauczyciel porozumiewający się z dziećmi wyłącznie w języku angielskim. Nasi doświadczeni i wykwalifikowani nauczyciele anglojęzyczni są objęci stałą opieką metodyczną i superwizyjną, realizują program SpeakArt, używając wielu ciekawych pomocy, zabaw, aktywności. Aby nauka języka angielskiego była maksymalnie efektywna, a przy tym atrakcyjna, podczas zajęć i zabaw wykorzystywane są gry, liczne rekwizyty, aktywności ruchowe, piosenki, ilustracje, książki.

W zerówce kontynuujemy też psychoedukację poprzez używanie języka bez przemocy, stosując mini mediacje, organizując zabawy rozwijające społecznie. Dzięki temu dzieci rozwijają komunikację, rozumienie siebie i innych, poprawiają swoje funkcjonowanie w grupie a przez to budują odporność psychiczną.

Nasi zerówkowicze uczą się kodowania, również bardziej skomplikowanego kodowania muzycznego. Mają też możliwość nauki gry w szachy.